Bättre medborgarservice med hjälp av samverkansavtal

Samverkansavtal mellan Värmdö och Nacka för bättre medborgarservice. Bild: Nacka kommun

Värmdö och Nacka kommuner tecknar ett samverkansavtal gällande mät- och kartverksamheter. Målet är en förbättrad medborgarservice genom att leveranstider och handläggningstider minskar när kommunerna samordnar sina resurser.

Genom samverkansavtalet kan exempelvis leveranstider för kartmaterial hållas nere genom resursfördelning mellan kommunerna. På så sätt blir handläggningstiderna gentemot medborgarna i respektive kommun kortare.

– Genom avtalet kan vi ge en bättre service till våra medborgare och utnyttjar våra gemensamma resurser effektivare. Den här sortens samarbete, där fokuset är på vårt uppdrag till medborgaren, hoppas jag vi kommer se mer av framöver, säger Cecilia Lejon, kommundirektör i Värmdö.

– Det här samarbetet ger oss möjlighet att få en än mer effektiv och serviceinriktad myndighetsutövning. Att vi dessutom kan inspireras och dra lärdom av varandras arbete bådar gott inför framtiden. Jag ser gärna att vi fortsätter utveckla samarbeten av det här slaget, säger Nackas stadsdirektör Lena Dahlstedt.

Kostnadseffektivt och högre leveranssäkerhet

Samverkansavtalet gäller kommunernas mät- och kartverksamheter och omfattar uppdrag inom de båda verksamheternas myndighetsutövning, exempelvis upprättande av nybyggnadskartor. Syftet med samarbetet är att kommunerna ska kunna bistå varandra vid över- respektive underkapacitet.

– Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Värmdö kommun och ge en bättre service till kommuninnevånarna. Vi får en bättre resursfördelning och kan stötta varandra när det är ett stort inflöde av ärenden. Dessutom blir vi effektivare och kan samverka kring olika frågor, säger Karolina Stenström, chef för lantmäterienheten i Nacka.