MVB har nu tilldelats uppdraget att bygga den nya tunnelbanestationen Södra Hagalund, som är en del av förlängningen av den gröna linjen till Arenastaden. Denna station kommer att utrustas med en av Stockholms längsta rulltrappor, som har en fallhöjd på 40 meter.
Den nya stationen, som blir en av tre på den utvidgade gröna linjen från Odenplan till Arenastaden i Solna, kommer att byggas 45 meter under jord. Rulltrappan, som sträcker sig över en höjd motsvarande en full längds fotbollsplan, är en särskilt utmärkande funktion.
Förlängningen av tunnelbanans gröna linje, som planeras stå klar år 2028, är en betydande del av stadens framtida infrastruktur och kommer att ge fler resmöjligheter till några av Stockholms snabbast växande områden, där det planeras för 80 000 arbetsplatser och 11 000 bostäder.
Tobias Lundberg, vd för MVB Öst, kommenterar:
- Södra Hagalund är ett unikt projekt, både på grund av dess placering under mark och dess omfattning. Vi ser fram emot att skapa en modern och effektiv station som kommer att främja hållbart resande och bidra till stadens fortsatta tillväxt.
Projektet omfattar slutförandet av stationen under markytan, inredning av schakt för rulltrappan samt två uppgångar till gatuplan. Dessutom inkluderar det byggnation av pumpstationer för dagvatten för alla tre nya stationer: Arenastaden, Södra Hagalund och Hagastaden. Byggstarten är planerad till slutet av sommaren 2025.
Södra Hagalund blir en utförandeentreprenad i samverkan med Region Stockholm och förväntas stå klar i januari 2028, med ett ordervärde på 400 miljoner kronor.