Kolkajen – Ny stadsdel och konstgjord ö

Översiktsbild av Kolkajen, Norra Djurgårdsstaden. Bild: Adept
Stadsdelen Kolkajen med vattenstråk och badplats. Bild: Adept
Arkitektplan över bostadsområdet Kolkajen. Bild: Adept

Norra Djurgårdsstaden är det största stadsutvecklingsområdet i Sverige som totalt inbegriper 40 000 lägenheter och 35 000 arbetsplatser. Den gamla industrimarken omvandlas till en urbaniserad stadsdel som samspelar med den forna verksamheten. Det hamnnära läget utnyttjas maximalt och dessutom byggs en konstgjord ö i vattnet.

Danska arkitektkontoret Adept har tillsammans med svenska landskapsarkitekterna Mandaworks valts ut som vinnare att skapa tre nyckelplatser i det som är ett av norra Europas största urbana utvecklingsprojekt – Stockholms hamnområde. Den första etappen omfattar det tidigare glest bebyggda Ropsten som kommer att genomgå en förvandling till en tätbebyggd stadsdel med kanaler, kajmiljöer, badplatser och en ny konstgjord ö. Nästa steg i utbyggnaden av Norra Djurgårdsstaden blir kajen där man förr lossade stenkol, mellan Lidingöbron och Husarviken.

Adept och Mandaworks ska ansvara för 2 000 lägenheter samt 70 000 kvadratmeter kommersiella lokaler. Det vinnande förslaget innebär att arkitektkontoret ritar tre nyckelplatser. En är den konstgjorda ön vid Kolkajen där både lägenheter och allmänna ytor planeras. Den andra platsen blir vid Brofästet där den nya bebyggelsen ska anpassas till den befintliga, och det tredje området omfattar Ropstenplatån med kommersiella lokaler runt ett nytt trafikcentra.

Gasverkets kulturhistoriska byggnader kommer att bevaras vilket ställer krav på utformningen av den nya bebyggelsen, samtidigt som det är meningen att det ska ha en egen identitet. Stockholms stad äger marken i området och fastigheterna kommer att upplåtas med tomträtt vid uppförande av hyreslägenheter och säljas när det gäller bostadsrätter. Fördelningen ska vara 60 procent hyresrätter och 40 procent bostadsrätter. Byggherrar är Skanska, Erik Wallin, HEBA, Stockholmshem, Wallenstam, Viktor Hanson, SSM och NCC.

Byggprojektet påbörjas 2018 med planerad inflyttning 2019 och 2025. Husen i området blir överlag sex till sju våningar höga. Undantaget är knutpunkten vid Ropsten, med befintlig tunnelbana, spårväg och bussterminal, där flera höghus planeras. Där kommer även att finnas lokaler för kontor, butiker och hotell att uppföras. Utöver de kommunikationer som redan finns kommer ytterligare en bussterminal och en spårvägsstation. Även cykelvägar är något som kommer att premieras, eftersom man vill uppmuntra till lättare trafik och begränsa antalet bilar. De boende kommer att ha tio minuters cykelväg till city.