"Brommaflyget står i vägen för Stockholms utveckling och konkurrenskraft. Bostadsbristen i Stockholmsregionen hämmar kompetensförsörjning och tillväxt", säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S) i ett pressmeddelande.
Nuvarande avtal mellan kommunen och staten om Bromma flygplats löper ut i slutet av 2038. De rödgrönas plan är att flygplatsen då ska vara avvecklad och marken återställd.
Klimatsmart stadsdel
Tanken är att en ny klimatsmart stadsdel – Bromma parkstad – ska växa fram.
En tidig uppskattning är att runt 16 000 nya bostäder och ett stort antal arbetsplatser kan rymmas inom dagens flygfält. När bullret försvinner bedöms dessutom ytterligare cirka 6 500 bostäder kunna byggas i omkringliggande stadsdelar.
"Bromma parkstad är en chans att bygga tusentals nya bostäder utan att röra någon värdefull natur. Det är dags att sluta ge hjärt- och lungräddning till Bromma flygplats", säger Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) tycker att flygplatsen borde utvecklas, inte avvecklas.
"Vänsterns miljonprogramsdrömmar för Bromma ligger enligt tidigare utredningar ett halvt sekel bort. På ett halvt sekel både hinner och bör Bromma flygplats i stället utvecklas till Europas ledande elflygplats", säger Tamsons i en skriftlig kommentar till TT.
"Alldeles för ivriga"
Jan Jönsson (L), borgarråd i Stockholms stad, lyfter också han Brommas potential som Sveriges första renodlade flygplats för elflyg.
"Dessutom kan vi inte stänga Bromma innan det är säkerställt att Arlanda klarar av ökad flygtrafik. De rödgröna är alldeles för ivriga i stället för att stilla sig och tänka efter", skriver han till TT.