I reklamkampanjen Snickerisnack har TL Bygg tänt lampan på den bristfälliga kommunikationen inom byggbranschen. Med ambitionen att skapa förändring. Nu fortsätter kampanjen med den nystartade Snickerisnack-podden. En podcast där intressanta namn inom branschen tycker till och vi får råd och tips av retorikexperten Elaine Eksvärd.
– Vår bransch slarvar bort miljarder kronor varje år, och en stor del av anledningen är bristande kommunikation kring våra byggen. Med Snickerisnack vill vi bidra till att vända den utvecklingen, och vad är då bättre än att vi pratar om det? Det säger Johan Edlund, vd på TL Bygg om bakgrunden till podden.
I första avsnittet hör vi Boverkets generaldirektör Anders Sjelvgren intervjuas tillsammans med Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen. Dom ger sin syn på branschens utmaningar och den interna kommunikationen, samt avslöjar hur ofta de hörs.
Precis som TL Byggs tidigare initiativ Sila snacket, som vill motverka destruktiv jargong på arbetsplatser, lyfts vikten av hur vi uttrycker oss i professionella sammanhang.
– Responsen vi fick för Sila snacket, inte bara från vår bransch utan från många olika håll, visar på vilket stort intresse som finns för hur vi pratar med varandra på jobbet, säger Roger Sandgren, kommunikationsansvarig på TL Bygg.
Podden släpps i åtta delar och några andra som dyker upp under säsongen är Byggnads ordförande Johan Lindholm och sommarpratande arkitekten Rahel Belatchew. Varje samtal avslutas med att Elaine utvärderar gästernas snack och kommer med tips och råd från retorikvärlden.
– Vi måste börja prata med varandra, det här är ett sätt, säger Johan Edlund.
Snickerisnack-podden och Sila snacket görs i samarbete med reklambyrån Zellout.