Stockholms nya tunnelbana

Tunnelbanan. Foto: avan saleh unsplash

Stockholmsregionen växer varje år och det behövs många nya bostäder. Men även kollektivtrafiken måste byggas ut, så att gamla och nya stockholmare smidigt och miljövänligt kan ta sig till och från jobb, skola, nöjen och träning. Nu byggs stadens nya tunnelbana. Projektet beräknas att ta ungefär 10 år innan det är klart.

Region Stockholm har uppdraget att bygga den nya tunnelbanan, kommunerna ansvarar för att bostäderna blir byggda. Alla de här utbyggnaderna gör det möjligt att bygga 130 500 nya bostäder – det betyder hem åt över 300 000 människor!

För att kunna genomföra ett sådant här jätteprojekt behövs ett mycket nära samarbete. Satsningen är så viktig att staten, Region Stockholm, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholm stad gemensamt bekostar utbyggnaden på totalt 54 miljarder kronor i 2016 års penningnivå.

Det här bygger Region Stockholm

  • Blå linje förlängs från Akalla till Barkarby. Två nya stationer: Barkarbystaden och Barkarby. Trafikstart år 2026.
  • Depån i Högdalen byggs ut för att kunna serva, städa och reparera fler tåg från både Grön och Blå linje. Planerad driftstart år 2026.
  • Grön linje förlängs från Odenplan till Arenastaden. Linjen får tre nya stationer: Arenastaden, Södra Hagalund och Hagastaden. Trafikstart år 2028.
  • Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Södermalm, Söderort och Nacka. Sex helt nya stationer: Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla, Nacka, Slakthusområdet. Under dagens station Gullmarsplan byggs även en ny plattform för Blå linje. Trafikstart år 2030.
  • En ny linje med sex stationer planeras mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Tillståndsprocessen beräknas vara klar år 2025, om ingen överklagar. Byggtiden beräknas till nio år.
    bild
    Spårlinjekarta (uppdaterad 17 maj 2023) med de tunnelbanelinjer som i dag är planerade att byggas ut. Klicka på bilden för att se den i större format. Illustration: Region Stockholm