Revelop har ingått avtal med den brittiska hotelljätten IHG Hotels & Resorts för att etablera det första hotellet i Sverige, nämligen ett voco-hotell i Kista. Avtalet innebär omvandling av 9 000 kvadratmeter i fastigheten Nordic Forum till ett hotell med faciliteter som konferensavdelning, restaurang, spa och pool. Hotellet, som drivs av Mogotel Hotel Development, förväntas öppna efter sommaren.
Det 25-åriga avtalet mellan Revelop, Mogotel Hotel Group och IHG Hotels & Resorts markerar IHGs återkomst till den svenska marknaden efter tio år. voco-hotellet kommer att erbjuda 201 rum, fullservicerestaurang, konferensfaciliteter och ett spa med inomhuspool. IHG, en av världens största hotellkedjor med över 6 200 hotell globalt, ser etableringen som en möjlighet att växa ytterligare i Sverige och Norden.
Thomas Sipos, koncernchef på Revelop, uttrycker glädje över att IHG har valt Nordic Forum för deras första hotell i Sverige. Han betonar att uthyrningen av den tidigare kontorsytan till ett premiumhotell är i linje med Revelops strategi att förlänga livet på byggnader genom att ge dem nytt innehåll.
Fastigheten Nordic Forum, förvärvad av Revelop 2016, har genomgått en omvandling från kontorslokal till en modern, hållbar fullservicefastighet. Genom initiativ som energioptimering, solceller och investeringar i utemiljön har fastigheten blivit mer effektiv och attraktiv för hyresgäster.
I samband med ombyggnationen kommer hotellbyggnaden att miljöcertifieras enligt BREEAM In-Use Very Good, medan kontorsbyggnaden redan är certifierad enligt Green Building.
IHGs Head of Development Northern Europe, Miguel Martins, ser fram emot samarbetet med Revelop och Mogotel och betonar voco-hotellens popularitet för sin charm och design.
För Mogotel är etableringen på den svenska marknaden och samarbetet med IHG ett betydande steg för tillväxt och närvaro i Stockholm och Sverige, enligt Ivans Dokicans, styrelseordförande på Mogotel Development Holding.
Sabine Krievina, Director of Project Management på Mogotel Development Holding, beskriver projektet som en viktig milstolpe och ett nytt kapitel i företagets historia. Hon ser fram emot att införa voco-varumärkets unika karaktär i Stockholm.