Genom att planera och genomföra två byggprojekt i samband med varandra uppstår flera goda synergieffekter, som kunskapsöverföring och minskade kostnader. Det berättar Jimmy Ström, upphandlare på HSB som haft hand om de båda projekten Brotorp och Dammtorp.
I Järvastaden i Sundbyberg står bostadshuset Dammtorp i princip färdigt samtidigt som bygget av tre liknande hus med namnet Brotorp har påbörjats. Genom att samköra de båda projekten menar Jimmy Ström, upphandlare på HSB Bostad att de uppnår flera positiva synergieffekter.
– Vi bestämde till exempel redan från början att entreprenörerna som gjorde ett bra jobb med Dammtorp skulle få option att arbeta även med Brotorp. I slutändan blev det de flesta entreprenörer och därmed sparade vi in mycket kring upphandlingsprocessen, säger han.
Han menar även att kostnaderna minskar eftersom projektet kan dela på olika resurser. De båda projekten är på många sätt lika varandra. De använder, VST- väggar i samtliga hus samt indragen kungsvåning beklädd med träpaneler, stenklädda entréer och putsade fasad på utsidan. Samtidigt innebär arbetssättet också en möjlighet till projektförbättringar i det nästkommande projektet tack vare en bra erfarenhetsåterföring mellan projekten.
– Fördelen med att använda samma entreprenörer är att vi verkligen har kunnat säkerställa den höga utförande kvaliteten som vi hade på Dammtorp.
Ett exempel på en projektförändring är att Brotorp till skillnad från Dammtorp kommer få ett annat ventilationssystem, nämligen ett FTX-system som är att föredra ur energiaspekt.
– Det innebär att den kalla uteluften blandas med varm och renad inneluft innan den går in i fastigheten vilket är ett bra sätt att spara energi.
En annan skillnad mellan husen är att man har som mål att certifiera Brotorp enligt Miljöbyggnad Silver, medan Dammtorp byggts för Miljöbyggnad Brons. Det innebär bland annat att samtliga hus i båda projekten är välisolerade och förhållandevis energisnåla. Ett sätt att spara energi är att man inom HSB valt att använda hissar som inte bara drar utan också producerar el.
– Hissarna har så kallat re-generativt drivsystem vilket innebär att beroende på lasten och vilket håll hissen åker åt, så alstras det energi vilken återmatas till nätet.
En annan sak som förenar de båda projekten är den gröna närmiljön.
– Båda projekten omges av många grönområden men vi är också väldigt stolta över att kunna erbjuda möjlighet till odlingslotter, där de boende kan odla sin egen mat, vilket både är till för att skapa ett trivsamt område men också som en del i miljötänket, även om det inte är en del av miljöcertifieringen.
Båda projekten ligger i Sundbyberg och är en del av Järvastaden, som också går in i Solna. I och med att Brotorp blir färdigt i början av nästa år så är Järvastaden i princip klar på Sundbybergsidan.
– Sedan handlar det bara om några kompletteringar med kommunen tar över och bygger om gamla E18 till lokalgata vilket kommer minska trafiken i området.
På Solnasidan finns det dock byggplaner för ett antal år framåt.