MVB får uppdraget att bygga Södra Hagalunds tunnelbanestation – en del av gröna linjens förlängning

Södra Hagalunds plattform så som den är tänkt att bli. Foto: MVB

Det är nu klart att det blir MVB som får uppdraget att bygga tunnelbanestationen Södra Hagalund som förlänger den gröna linjen till Arenastaden. Stationen förses med en av Stockholms längsta rulltrappor med en fallhöjd på 40 meter.

MVB har fått i uppdrag att bygga den nya tunnelbanestationen Södra Hagalund, en av tre nya stationer på gröna linjens förlängning från Odenplan till Arenastaden i Solna. Stationen, som kommer att byggas 45 meter under mark, förses med extra lång rulltrappa med en fallhöjd 40 meter, vilket motsvarar en full längds fotbollsplan.

Förlängningen av tunnelbanans gröna linje, som ska stå klar 2028, är en viktig del i stadens framtida infrastruktur och skapar fler resmöjligheter till några av Stockholms snabbast växande stadsdelar, där 80 000 arbetsplatser och 11 000 bostäder planeras.

Tobias Lundberg, vd MVB Öst kommenterar:

- Södra Haglund är ett projekt utöver det vanliga, både med tanke på sin geografiska placering under mark och sitt omfång. Vi ser fram emot att leverera en välfungerande och modern station, som kommer att bidra till hållbart resande och stadens fortsatta utveckling.

Projektet omfattar färdigställande av stationen under mark, inredning av schakt till rulltrappa och två uppgångar i gatuplan samt byggnation av pumpstationer för dagvatten på sträckan för samtliga av de tre nya stationerna; Arenastaden, Södra Hagalund samt Hagastaden. Byggstart är planerad till slutet av sommaren 2025.

Stationen Södra Hagalund är en utförandeentreprenad i samverkan med Region Stockholm och beräknas stå klar i januari 2028. Ordervärde uppgår till 400 mnkr.