Grönt ljus för Tvärförbindelse Södertörn

Tvärförbindelse Södertörn är ett projekt startat av Trafikverket för att förbättra möjligheterna att resa inom Södertörn. Bild: Trafikverket

Den lagakraftvunna vägplanen för väg 259 har nu fått grönt ljus från regeringen för Tvärförbindelse Södertörn, och det är ett avgörande steg för Huddinges utveckling. Regeringens beslut innebär att vägplanen inte längre kan överklagas, och när byggstartsbeskedet kommer, får Trafikverket klartecken att påbörja vägbygget.

Planeringen började redan 2014 och att den nu, tio år senare, har vunnit laga kraft markerar ett viktigt framsteg i projektet.

Sara Heelge Vikmång, kommunstyrelsens ordförande i Huddinge, betonar att Tvärförbindelse Södertörn stärker Huddinges position som tillväxtkommun och förbinder södra och norra länshalvan. Tillsammans med E4 Förbifart Stockholm kommer detta projekt binda samman de södra och norra delarna av länet och skapa nya möjligheter för boende, pendling och näringsliv.

Camilla Broo, kommundirektör i Huddinge, ser positivt på beskedet och betonar att bättre tvärgående kommunikationer på Södertörn skapar goda förutsättningar för planering av nya bostäder och arbetsplatser. Projektet öppnar också upp för säkrare transport från den utbyggda hamnen i Norvik genom Huddinge.

Nu återstår några tillstånd och beslut innan bygget kan påbörjas, inklusive det efterlängtade byggstartsbeskedet från regeringen. Därefter kan Trafikverket starta byggandet av den två mil långa motortrafikleden från Kungens Kurva genom Huddinge till Jordbro i Stockholm. Tvärförbindelse Södertörn är en statligt finansierad väg, där Huddinge kommun delvis medfinansierar tunneln i Glömstadalen för att möjliggöra markexploatering och skapa underlag för Spårväg syd.