Spännande framsteg vid Gullmarsplan

Plattform Blå linje Gullmarsplan okt 2021. Foto: Region Stockholm

Färdigställandet av de nya tunnelbanetunnlarna och stationen pågår intensivt. Den sista sprängningen ägde rum strax före jul, markerande avslutet på över 1 400 meter spår- och servicetunnlar mellan Södermalm och Globen och nu inleds en period med tystare arbeten.

Hissarna på stationen kommer att omges av en betongform och förberedelser görs för kommande installationsarbeten i tunnlarna och på plattformen.

Med tanke på att stora delar av den nya tunnelbanan byggs 40–100 meter under markytan för att anpassa sig till existerande infrastruktur, kommer flera nya stationer att erbjuda endast hisstransport mellan plattform och biljetthall. Detta följer internationella tunnelbanestandarder och kan jämföras med system i stora städer som Köpenhamn, London och New York.

I närområdet, i Koleraparken nära Gullmarsplan, tar ett ventilationstorn form. Under våren och sommaren kommer tornet att kläs med en träfasad och inrymma boplatser för smådjur som fåglar och humlor. Luften som släpps ut från tunnelbanan går att jämföra med den som finns nere på plattformen. Även fast den ofta är något varmare än utomhusluften så bedöms den inte påverka djurlivet.

b
Ventilationstornet i Koleraparken. Bild: Region Stockholm/Sweco

Källa: Region Stockholm