Kungens Kurvas Shoppingcenter har påbörjat en omfattande expansion på över 28 000 kvadratmeter för upplevelser inom mat och skönhet, samt en sammanslagning och gemensam entré till det intilliggande IKEA-varuhuset. Investeringen överstiger två miljarder svenska kronor och sträcker sig över tio år. Först ut att slå upp dörrarna är Matvärlden, som kommer att öppna en butik med mat från hela världen vid slutet av 2024.
Arbetet med expansionen sker etappvis och är planerad att stå klar 2033. Den 15:e juni togs det första spadtaget för utbyggnaden, som ska förvandla shoppingcentret till en mötesplats för hela familjen och en destination som erbjuder allt som avser hemmet.
- Ingka Centres har startat den största förändringen av Kungens Kurva sedan IKEA öppnade 1965. På tio år kommer vi att skapa en helt ny mötesplats och destination för allt inom mat, mode och heminredning, säger Yvonne Arentoft, Meeting Place Manager på Kungens Kurva Shoppingcenter. På sikt tänker vi ännu bredare och utvärderar förutsättningar för andra typer av verksamheter, säger hon.
- Det känns bra att projektet har startat. Investeringen betyder mycket för Huddinge kommun och våra medborgare. Vår kommun har stora planer för hela Kungens Kurva och handelsområdet, och Ingka Centres är en viktig del i det, säger Emil Högberg (S), kommunalråd.
Den första fasen är planerad att invigas i slutet av 2024 och omfattar 7 000 kvadratmeter ny butiksyta med fokus på matupplevelse. I samband med expansionen invigs en ny butik från livsmedelskedjan Matvärlden. Butiken erbjuder mat från världens alla hörn och kommer även att ha ett eget bageri och restaurang. I övrigt kommer det även att byggas en food hall med en yta på cirka 2 000 kvadratmeter.
Därefter expanderas området norr- och västerut med 21 000 kvadratmeter, inklusive en sammanslagning med IKEA-varuhuset, vilket kommer innebära en ny gemensam entré och ett bredare utbud av restauranger, mode, skönhet, service och mycket annat.
- Det känns fantastiskt att äntligen vara i gång! Med den här expansionen skapar vi framtidens mötesplats. Hur vi shoppar och vad vi efterfrågar har förändrats, inte minst under pandemin, och vi måste möta de förväntningarna. Vi ser en otrolig potential för Kungens Kurva att vara en ledande aktör inom matupplevelser, familjeaktiviteter och traditionell shopping inom mode, inredning och mycket mer, säger Yvonne Arentoft, Meeting Place Manager på Kungens Kurva Shoppingcenter.
Kungens Kurva är Skandinaviens största handelsområde. Här finns också världens första och näst största IKEA-varuhus, den Guggenheim-inspirerade byggnaden där flera av IKEA:s ikoniska element, som ta-det-själv-lagret, introducerades för första gången och har blivit självklara delar av dagens IKEA.