Nej, på Solskyddsförbundet är kanske inte solskyddsfilm den produkt man talar mest om, däremot är film om solskydd i högsta grad aktuellt. Under senaste året har branschorganisationen för företag i solskyddsbranschen satsat stort på att kommunicera via rörlig media.
Av Margareta Bergetun
Bland annat har man skaffat egen YouTube-kanal och skapat en mängd kortare filmer som riktar sig till privatkonsumenter, med generella tips kring hur man ska tänka kring sol, ljus, värme och hållbarhet.
Vi pratar med Mattias Klasson, ordförande i förbundet, som är den som drivit på utvecklingen. Varför är film så viktigt för just Solskyddsförbundet undrar vi?
– En bild säger mer än tusen ord, och en film består av 25 bilder per sekund. Då kan man säga riktigt mycket på kort tid, säger Mattias och skrockar lite. Skämt åsido, fortsätter han, vi har riktigt mycket att säga just nu.
Solavskärmning handlar ju om så mycket mer än bara sol och skugga. Det handlar om människors hälsa, om att de svagaste i samhället ska ha en dräglig miljö. Det handlar om energieffektivitet och hållbarhet förstås. Vi kan ju inte kyla oss ur klimatkrisen, säger Mattias.
– För oss i branschen är det ju ingen nyhet, att det är större värden vi levererar. Men det känns som att marknaden och samhället äntligen börjar få upp ögonen för våra relativt enkla lösningar. Och då gäller det ju för oss som branschorganisation att verkligen hjälpa till att skapa momentum genom att dela med oss av information och kunskap.
Att lära sig något gör man enklast tillsammans med en levande lärare förstås, men näst bäst är definitivt en film, menar Mattias.
Därför satsar Solskyddsförbundet på webbaserade, inspelade kurser för sina medlemmar, och tipsfilmer till konsumenter.
– Solskyddsbranschens projektkunder behöver också mer kunskap, fortsätter Mattias Klasson. Och Solskyddsförbundet brukar hjälpa till med information, seminarier, och vi har gjort flera utbildande punktinsatser hos olika företag genom åren.
Men nu är tanken att man ska nå ut bredare och bättre, genom en kort, grundläggande utbildningsfilm om solskydd, som riktar sig till branschens projektkunder.
– Tanken med filmen är att man ska få den där basic-kunskapen, som man behöver precis i början av en inköpsresa, berättar Mattias. Vi vill helt enkelt hjälpa dem som till exempel är inköpare, bostadsrättföreningar, arkitekter kanske, och fastighetsförvaltare, att göra bättre överväganden tidigt.
Mycket handlar ju om att förstå sina egna prioriteringar, vad man själv behöver och att ställa de rätta frågorna till både sig själv, sina leverantörer och kunder, tror Mattias Klasson. Vi kommer att kunna hjälpa till med just det, med den nya utbildningsfilmen.
Foton: Solskyddsförbundet