Förberedelserna för utbyggnaden av Stockholms nya tunnelbanelinje "Gula linjen" intensifieras. Under året påbörjas större arbeten som ledningsomläggningar och andra viktiga förberedelser. Samtidigt fortsätter arbetet med att säkra nödvändiga tillstånd.
Provborrningar och markundersökningar är redan igång för Gula linjen, och ytterligare arbeten väntar under året. Ledningsomläggningar kommer att genomföras för att möjliggöra de större bygginsatserna.
– Nu jobbar vi stenhårt med att få klart våra två järnvägsplaner, för tunnelbaneanläggningen och för den nya depån som vi också ska bygga, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan till Älvsjö.
En järnvägsplan, som beskriver vilket utrymme som krävs under byggtiden och för den färdiga tunnelbanan, är en central del av projektet. Planen innehåller också en miljökonsekvensbeskrivning som belyser påverkan på människor, natur och kultur.
– Vi har haft flera samråd och planerar för en sista granskning under våren innan vi skickar till Trafikverket för fastställelse, säger Johan Brantmark.
Ledningsomläggningar inleder bygget
Stockholms mark är genomkorsad av ledningar för el, vatten och fjärrvärme. För att arbetet med Gula linjen ska kunna genomföras måste ledningarna först flyttas.
– Innan vi gräver oss ner måste vi säkerställa att el, vatten och andra tjänster kan fortsätta levereras. Det här behöver göras på de flesta platser där vi ska bygga, säger Johan Brantmark.
Dessa arbeten kommer att märkas i staden under året. Parallellt planeras upphandlingar av entreprenörer för tunnelarbetena.
– Det finns ett stort intresse, och många har kontaktat oss. Vi har bjudit in branschen till en leverantörsdag i mars där vi ska informera om de kommande uppdragen, säger Johan Brantmark.
Tillstånd och planer inför byggstart
De stora bygginsatserna kan inledas när alla förberedelser är klara och samtliga tillstånd är på plats. Förutom järnvägsplanen krävs en miljödom och att Stockholm stad tar fram nya detaljplaner för områden kring de nya stationerna.
Källa: Region Stockholm