Spaden i marken för Barkarbys nya bussterminal

Spaden i marken för Barkarbys bussterminal vid den framväxande knutpunkten för kollektivtrafik. Vid spadarna: Emma Feldman, kommunstyrelsens första vice ordförande, Järfälla kommun, Anton Fendert (MP), trafikregionråd, Region Stockholm (SL) och Eva Ullberg, kommunstyrelsens ordförande, Järfälla kommun. Foto: Järfälla kommun

Nu sätts spaden i marken för Barkarbys nya bussterminal. Den blir en viktig del av Barkarbys framtida knutpunkt för kollektivtrafiken. Den är en viktig del i den stora regionala satsning som görs i Barkarby för att skapa norra Stockholms nya knutpunkt för kollektivtrafik, mitt i den nya framväxande stadsmiljön. 

Den nya bussterminalen kommer vara 6 000 kvadratmeter stor till ytan när den öppnar i slutet av 2026. På området byggs även en inomhusvänthall för bussresenärer och utrymmen för kommersiella lokaler.

– Bussterminalen och den nya knutpunkten för kollektivtrafik kommer att binda samman Stockholm och Mälardalen på ett helt nytt sätt och göra Barkarby till ett viktigt nav i regionen. De som väljer att bo, leva, etablera verksamhet och arbeta här kommer att få ett oslagbart tillgängligt läge med bussar, tunnelbana, pendeltåg, regional- och fjärrtåg runt knuten, säger Emma Feldman, kommunstyrelsens första vice ordförande i Järfälla.

Blivande knutpunkt för kollektivtrafiken

Region Stockholm utvecklar nya knutpunkten tillsammans med Järfälla kommun och Trafikverket. Planen är att den ska vara klar under 2027.

– Med utbyggd modern kollektivtrafik skapar vi möjlighet för fler arbetsplatser och bostäder. Bussterminalen och den nya knutpunkten för kollektivtrafik är viktiga pusselbitar för att vi ska kunna fortsätta att utveckla en livskraftig stadsmiljö för framtiden här i Barkarby med bostäder, kontor, hotell, handel, service och lokaler för kultur, idrott och sjukvård, säger Eva Ullberg, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

b
Vänthallen i den nya bussterminalen i Barkarby, med anslutning för påstigande och avstigande. Illustration Ahnborg Arkitekter.
b
Barkarbys nya bussterminal. (Illustration: Ahnborg Arkitekter)
b
Vänthallen i den nya bussterminalen med direkt anslutning till tunnelbana, pendeltåg, regional- och fjärrtåg. Illustration: Ahnborg Arkitekter

– Bussterminalen kommer vara en del av Barkarbys nya knutpunkt för kollektivtrafiken som gör det mycket enklare att byta mellan buss, tåg och tunnelbana i framtiden. Den knyter ihop Stockholm med Mälardalen, och är en av våra stora satsningar på kollektivtrafiken och ett hållbart resande, säger Anton Fendert, trafikregionråd i Region Stockholm.

Enligt avtal om utbyggnad av tunnelbana till Barkarby ska Järfälla kommun uppföra 14 000 bostäder i tunnelbanans influensområde fram till år 2035.

Bussterminal Barkarby i korthet:

  • Den nya terminalen är en del av utvecklingen av en modern knutpunkt som kommer att knyta ihop Stockholm med Mälardalen.
  • Terminalen kommer att underlätta smidiga byten mellan bussar, tunnelbana, pendeltåg och regionaltåg.
  • Total yta: 6 000 kvadratmeter, varav 200 kvadratmeter inomhusyta med vänthall och personalutrymmen.
    b
    Visionsbild över den nya knutpunkten för kollektivtrafik som byggs i norra änden av Barkarby station. Rakt fram syns den nya bussterminalen och till höger den nya stationsbyggnaden med träfasad. Närmast i bild syns en av de nya plattformarna för regionaltåg och fjärrtåg och på perrongen i mitten stannar pendeltågen. På båda sidor om knutpunkten växer den nya stadsmiljön i Barkarby fram med bostäder, kontor, hotell, handel, service och lokaler för idrott, hälsa, sjukvård och kultur. (Visionsbild: White Arkitekter)

    Källa: Järfälla Kommun/SL