BAS ID utvecklar Marieviks identitet med fokus på arkitektur och gemenskap

Pressbild: BAS ID

BAS ID har varit en fristående strategisk varumärkes- och designbyrå i över 30 år och arbetar med kunder som genomgår förändringar i sina erbjudanden och affärer. Fokus ligger på varumärkesstrategi, identitet, fysiska och digitala koncept, sortimentsutveckling samt förpackningsdesign. Byrån har kontor i Stockholm och Malmö med cirka 30 medarbetare.

BAS ID har erfarenhet av stadsutveckling och placemaking och använder sin expertis för att skapa relevanta varumärkesupplevelser i fysiska miljöer. Bland deras kunder finns stora fastighetsbolag som Alecta, Vasakronan, Niam, Skandia Fastigheter och AMF Fastigheter. Byrån har också långvariga relationer med varumärken som Ving, Systembolaget, Alcro, Clas Ohlson, Nobia, Sandvik och Axfood/Garant.

I samarbete med AMF Fastigheter, Brunnberg & Forshed och Funkia har BAS ID utvecklat varumärkesstrategi, koncept och arkitekturprogram för Marievik, en stadsdel i förändring med fokus på framtidstro, gemenskap och välmående. Tillsammans har de skapat en vision för utvecklingen av området, där arkitektur, stadsliv och den fysiska miljön är centrala för helhetsupplevelsen av platsen.

b
Pressbild: BAS ID
b
Pressbild: BAS ID
b
Pressbild: BAS ID

Som en del av varumärkesbyggandet för Marievik har en visuell identitet tagits fram som reflekterar områdets postmodernistiska arkitektur. Logotypens mjuka, rundade former och linjer är inspirerade av mötet mellan vattnet och byggnaderna samt postmodernismens geometriska former. Designen balanserar värme och tydlighet och fungerar både i ett levande community och i mer formella sammanhang.

Färgerna i varumärket kombinerar mättade toner, pasteller och intensiva accenter för att uttrycka lekfullhet och optimism. Paletten har inspirerats av områdets arkitektur och designhistoria.

Mathias Lundeberg, Design Director på BAS ID, säger: “Genom att omtolka Marieviks arkitektoniska element till grafiska former har vi skapat en identitet som både bygger på ett geometriskt arv och ger ett nytt uttryck. Postmodernismens karaktär genomsyrar hela identiteten, från typografin till färger och navigationssystem.”

Den nya varumärkesidentiteten ger invånare och besökare en försmak av framtidens Marievik, engagerar och skapar energi under projektets utvecklingsfas samt gör byggmiljön mer inbjudande. Johan Lindskog, projektutvecklingschef på AMF Fastigheter, förklarar: “Vår ambition är att Marievik ska vara en plats som växer och utvecklas med människorna som bor och vistas här. Genom identiteten förstärker vi upplevelsen av områdets arkitektur och formidlar dess energi och framtidstro.”

b
Pressbild: BAS ID
b
Pressbild: BAS ID