Ny tunnel till Högdalsdepån tar form söder om Hökarängen

November 2024. Foto: Region Stockholm

Arbetet med en ny tunnel som ska ansluta tunnelbanenätet till Högdalsdepån pågår söder om Hökarängens station. Den nya tunneln är en del av Stockholms satsning på förbättrad tunnelbaneinfrastruktur. Projektet beräknas vara klart 2026 och väntas påverka tunnelbanetrafiken och den omgivande miljön.

Söder om Hökarängens tunnelbanestation fortsätter byggnationen av den nya tunneln till Högdalsdepån. På en bild från mitten av november syns att muren längs det högra spåret har byggts klart. Arbetet med att lägga tillbaka spåren har påbörjats, och hålrummen fylls med grus och jord. Under 2025 planeras marken utanför spårområdet att återställas med ny växtlighet. Ett av de nya spåren kommer att tas i drift, vilket innebär att tågen på Gröna linjen åter kan köra på båda spåren mellan Hökarängen och Farsta.

Region Stockholm bygger ut och moderniserar tunnelbanedepån i Högdalen för att kunna ta emot fler tåg när Stockholms tunnelbana växer. En ny tunnel byggs också för att ansluta depån till tunnelbanans Farstagren. 

b
Arbetsområdet söder om Hökarängens station. Maj 2024. Foto: Region Stockholm
b
Arbetsområdet söder om Hökarängens station. Augusti 2024. Foto: Region Stockholm
b
Arbetsområdet söder om Hökarängens station. November 2024. Foto: Region Stockholm

Arbetet fortsätter under 2025

Borr- och sprängarbetena i tunneln, liksom arbetet ovan jord i Hökarängen, tar uppehåll över jul- och nyårshelgerna och återupptas igen den 2 januari. Mindre installationsarbeten kan dock förekomma i tunneln under perioden, men enbart på vardagar.

Sommaren 2025 kommer tunnelbanetrafiken att stängas av på nytt. Då ska de nya spåren kopplas in, och en bullerskärm byggas mellan den nya nedfarten och Lingvägen. Under hösten samma år planeras platsen att återställas, och arbetet avslutas.

När testerna är genomförda under 2026 kan den nya tunneln börja användas av tåg som trafikerar Högdalsdepån.

b
Så här kommer området att se ut när arbetet är klart. Här kommer tågen att kunna åka ned i den nya tunneln till depån. Vy söderut mot Farsta. Visionsbild: Region Stockholm/WSP/Lundell Arkitekter.

Källa: Region Stockholm