Den nya tillfälliga bussterminalen vid Stadsgården är nu i drift. Terminalen, som betjänar Nacka- och Värmdöbussarna, öppnade den 19 augusti 2024. Den kommer att vara i drift tills den permanenta terminalen vid Katarinaberget är klar hösten 2025.
Den tillfälliga bussterminalen vid Slussen var tänkt att vara i drift fram till att terminalen vid Katarinaberget blev klar. Eftersom den permanenta terminalen är försenad påverkar detta hela Slussenprojektet. Arbeten längs Stadsgården och överdäckningen av Stadsgårdsleden kan inte påbörjas förrän busstrafiken har flyttats. Om flytten inte genomförs enligt plan kan det leda till förlängda byggtider för Saltsjöbanan och längre byggtider för Slussenområdet.
Påstigning
Resenärer som stiger av vid den nya terminalen behöver nu gå cirka 7-9 minuter på en gångväg längs kajen för att komma till tunnelbanan. En hiss och trappa vid det blivande handelsområdet leder upp till torgplan vid Katarinahissen. Den nya hissen är större än den tidigare.
Påstigning sker på området mellan Stadsgårdsterminalen och Fotografiska, som nu är omvandlat från parkeringsplats och byggmaterialupplag. Gångavståndet från tunnelbanan till påstigningsplatserna är 9-11 minuter, beroende på var bussen avgår.
Pontonen
Efter avstigning kör bussarna ut på en ponton parallellt med terminalen. Pontonen har cirka tolv uppställningsplatser för bussar som väntar på nästa avgång.
Ny vänthall och nya cykelvägar
En ny vänthall finns nu vid Stadsgårdsterminalen. Cyklister från Nacka-hållet leds ut på kajen strax innan Fotografiska och fortsätter längs pontonens utsida. Den nya cykelvägen innebär flera svängar men eliminerar behovet av stopp och korsningar med gång- eller busstrafik, vilket ger en snabbare och säkrare väg.
Vänstersväng borttagen
För bilresenärer som kommer västerifrån, från Slussen, har möjligheten att svänga vänster vid Fotografiska tagits bort. Bilister som ska till Viking Lines färjor måste istället komma österifrån, från Nackahållet, och svänga höger vid Fotografiska.
Källa: Stockholms stad