I två kroppar kommer den att ligga där, varav en med bollplan på taket och en med lång kropp bildande rygg mot vägen för att skapa en skyddad gårdsbildning. Det är Campus Vaxholm vi talar om.
I porten på den via Stieg Larsson litterärt kända adressen Fiskargatan 9 på Södermalm i Stockholm står det inte V- Kulla på dörren till vänster. Det står faktiskt Salander. Innanför den dörren ligger ett konferensrum arkitekterna på Larsson Lindstrand Palme Arkitektkontor brukar använda. Själva arkitektkontoret har samma adress och det är kontoret som ritar skolan.
Vi möter Mattias Palme som berättar att skolan kommer att fylla många funktioner för Vaxholm. Förutom att vara högstadieskola kommer den också att vara kulturskola för bild och dans. - Dessutom kommer den att tjänstgöra som scen i Vaxholm för teater och vara samlingssal för kommunen. Ett samutnyttjande helt enkelt. Dessutom kommer skolan att ha tillgång till sportanläggningen alldeles intill, berättar Mattias Palme.
Utnyttjar tomtens komplikationer Tomten innehåller en del komplikationer i form av omgivande vägar och höjdskillnader. Mattias berättar att komplikationerna är en del av lösningen. - Vi valde att göra en sammanhållen, enkel,lång och robust kropp som ger en fast rygg mot baksidan och som har gaveln inskjuten i kullen. En andra lägre kropp ligger upptryckt mot kullen och dess tak bildar ett sportgolv i nivå med idrottsanläggningens plan intill. Det är i den lägre byggnaden kulturskolan är placerad. Vi ville ha en gårdsbildning gär också huvudentrén skulle ligga samt trappa upp till det övre gårdsplanet emellan de två kropparna, menar Mattias.
Material, färg och ljus viktiga Materialen har varit viktiga i projektet. Man har arbetat med fasadtegel och platsgjuten betong. Räcken är i smide och man har också jobbat med betongelement. Även gården är ett bärande element i projektet. - Utvändigt är det tegel, glas och betong som syns. Glaspartierna är i aluminium. Invändigt har vi arbetat med betong och mycket medveten färgsättning. Orange är en färg som återkommer, men olika delar av skolan har olika färg för orienterbarhet och identitet. Alla snickerier är målade. I aulan har vi trägolv i ek. En annan sak är att vi arbetat med piktogram för att underlätta orienteringen i skolan också. Varje verksamhet har ett eget piktogram. Dagsljuset är oerhört viktigt. Vi har stora fönster och alla vistelselokaler har tillgång till direkt dagsljus. Vi öppnar också mellan undervisningslokalerna och vistelseytorna och försöker få till genomblickbarhet, fortsätter Mattias.
Inledande workshop och särskild inredare och storkökskonsult Det var en önskan från utbildningsförvaltningen att brukarna skulle få möjlighet att delta i projektet så därför arrangerades en workshop för att pröva olika alternativ och för att den nya skolan skulle förankras bra bland både elever och lärare. - Det har varit väldigt lärorikt för oss att få möjlighet till dialog med brukarna och få lära oss mer för att kunna rita en så bra skola som möjligt. Särskilt när det gäller detaljutformning av speciallokalerna har det varit värdefullt och vi har haft en lång dialog. Det har varit både svårast och roligast att hantera alla synpunkterna från verksamheten och samtidigt behålla ytdisciplinen, göra en effektiv plan med optimala funktioner. Vi har också haft ett samarbete med inredaren Eva Nyberg från Nyréns för inredningen i skolan och för köket är det Cedervall vi samarbetat med, avslutar Mattias Palme.