Genom att bygga flera gemensamma ytor i skolbyggnaden skapas en flexibel och pedagogisk miljö för både skol- och förskoleelever.
Vid byggandet av Brinkens förskola och Brinkskolan i Täby anpassas byggnadens utformning för att skapa en pedagogisk miljö. Pedagogiken bygger på att eleverna även lär sig av varandra och för att gynna detta kunskapsutbyte byggs flera gemensamma utrymmen för olika typer av möten
– Skolan och förskolan är uppbyggd av tre volymer som sammankopplas med ett större gemensamt rum där det förutom entré, matsal och bibliotek finns ett studietorg där eleverna kan samlas för olika aktiviteter, säger Linus Sundin Eriksson, vid Link arkitektur som är handläggande arkitekt för Brinkskolan och Brinkens förskola i Täby .
Studietorget är dock inte det enda gemensamma utrymmet. I de tre volymerna finns så kallade hemvister där klassrum delar på en gemensam uppehållsyta och ett antal grupprum där ett arbetslag av lärare ansvarar för 50 elever.
– Samtidigt finns det också utrymmen där eleverna kan arbeta enskilt och få studiero. Tanken är att skapa en flexibel skolmiljö där lärare och elever har flera olika utrymmen att tillgå beroende på syfte och mål.
Utformandet av skolan med gemensamma utrymmen för förskola och grundskola ger även mer än pedagogiska vinster, enligt Linus Sundin Eriksson. Han menar att det även skapar en kontinuitet för elever som kan gå i samma skolbyggnad från ett års ålder till tolv års ålder.
– Det innebär en mjukare övergång från förskola till skola, vilket vissa elever kan ha ett behov av. Samtidigt ger det också ekonomiska vinster eftersom exempelvis bibliotek och specialsalar som bild-, musik-, slöjd- och NO-salar kan användas av både förskola och grundskola istället för att stå tomma delar av dagen.
För att kunna möta framtidens utmaningar genomsyras även skolan av flexibilitet på längre sikt.
– Byggnaden består av betongytterväggar och saknar bärande innerväggar vilket gör det enklare att bygga om ifall framtida behov skulle kräva det, menar Linus Sundin Eriksson.