Belysningen ute är en viktig faktor för arkitektur och ett element i staden som formar den omgivning vi omger oss med. Inte minst är utomhusbelysning avgörande för både trygghet, orienterbarhet och upplevelse.
Så här på hösten är det lätt att inse att vi på dessa breddgrader behöver mer ljus än dagsljuset kan erbjuda. Halva året har vi mindre än trettiofem graders solvinkel mitt på dagen om vi räknar Trelleborgs latitud och bara tjugotre grader om vi räknar på Kiruna. En stockholmare har drygt trettio grader att tillgå. Räknar vi midvinter blir det riktigt svart. Då har Trelleborg bara tolv grader, Stockholmaren drygt sju grader och i Kiruna är det mörkt hela dagen. Så det är klart att vi behöver belysning.
Familj i ljusbranschen Det finns ett flertal arkitekter, ljusdesigners och belysningsleverantörer som förser oss med de armaturer, bestyckning och belysningslösningar vi ser runt om i staden. En av belysningsleverantörerna är Annell Ljus och Form, som har sitt kontor och showroom på Tulegatan i centrala Stockholm. Annell är inte precis nya i belysningsbranschen. Farfar Axel Annell flyttade till Stockholm redan 1915, alltså för jämnt hundra år sedan, och började hos belysningsföretaget Luth & Rosén. Sedan startade han eget 1932. 1952 började sonen Bo i företaget och nu är det ytterligare en generationen Annell som syns i företaget. Staffan, Tomas och Jonas.
Utebelysning uppdelad för Annell har utomhusbelysning länge varit ett starkt område. De brukar dela in utomhusbelysning i två olika delar. Dels vad de kallar ”Fastighetsnära Belysning” som innefattar fasadbelysning, pollare och armaturer som namnet antyder i anslutning till byggnader. Det andra området kallas ”Stad och Trafik” som handlar om armaturer placerade ute vid gator och torg. Jonas Annell, som är försäljningschef och affärsområdeschef för Stad och Trafik, berättar att särskilt det affärsområdet skiljer sig en del ifrån det andra, har helt andra kunder och helt annat kunskapsområde också. Men det finns sådant som är detsamma för hela belysningsbranschen också. - Vi jobbar i projekt ofta mot en ljusdesigner eller en arkitekt som har en idé som vi hjälper till att förverkliga. Ett av problemen i branschen är att få komma in i projekten tillräckligt tidigt så att inte hinder för belysningen redan har byggts in i projektet, menar Jonas.
Kunskapsspridning Jonas fortsätter att berätta att Annell ger stöd till byggare och installatörer också och att Annell genom åren skaffat sig god intern kunskap för att göra det. Sedan förekommer det att Annell gärna vill medverka till att sprida kunskap också. Flera gånger per år och i flera städer arrangerar Annell ljusseminarier där man bjuder in externa experter eller låter sina egna berätta om ljus och belysning. Många kända belysningsnamn har passerar revy hos Annell och Bo Annell var redan 1988 också initiativtagare till en grupp av arkitekter, vetenskapsmän och ljusexperter med syfte att bland annat öka kunskapen om ljus som senare blev Stiftelsen Ljusforum. Dessutom brukar Annell regelbundet sponsra ett antal ljusevents.
Vill ha mer dialog Projekten är ganska komplexa idag och Annell har märkt att det finns ett för långt avstånd mellan de som leverera belysningen och de som använder den. - Vi saknar fastighetsägarna och byggherrarna i processen. Det finns ju stora möjligheter, men även hinder. Det vore fint om vi kunde ha en direktdialog för att kommunicera bättre vilka möjligheter det finns. Det goda ljuset är ju direkt kopplat till arkitekturen, berättar Jonas.
Färgtemperatur kan styras LED är det som i de flesta lägen gäller idag. I energispartider är LED klart att föredra framför andra sätt att bestycka sina armaturer. Med LED kan man också genom olika styrning reglera både styrkor och färgtemperatur idag. Det går att styra ljuset över tiden på dygnet, över tiden på året eller efter speciella scenarier. Jonas fortsätter: - Man talar idag om Human Centric Lighting, som bland annat går ut på att man kan ändra färgtemperaturen över tiden för att efterlikna dagsljusets skiftningar. Det är roligt att man nu börjat tala om färgtemperaturer ner till 2700 Kelvin, där glödljuset ligger, och ibland till och med närmare 2000 Kelvin som påminner om ljusfärgen från stearinljus.
Färgtemperatur svår När det gäller LED och färgåtergivning är skillnaderna i utbudet stora. Framförallt på privatmarknaden förekommer bristfälliga lösningar. Dessutom är det tal , även kallat index, som används för att beskriva en LEDs färgåtergivning föråldrat. Det mäts vanligen utifrån 8 eller 15 referensfärger och man riskerar att missa en hel del i detta trubbiga tal. Den röda färgen nummer nio är extra känslig att få rätt. I professionella sammanhang är färgåtergivningen bättre. - När det gäller färgtemperatur så är det tydligare vad man får. Där gäller det att veta vad som är viktigt just på den plats som ska belysas. Är det en speciell fasadfärg, mycket växtlighet eller något annat viktigt som måste få rätt upplevelse så kan man justera dioderna så att upplevelsen stämmer. Har man fel färgtemperatur kan det bli uselt ljus.
Belysningshacker nytt yrke Det finns ett allt större behov av att kunna styra ljuset och lägga upp olika scenarier för belysningen. Programmeringskunskaper i kombination med ljuskunskap skapar en möjlig roll för en ”belysningshacker” som tar hand om de allt komplexare belysningslösningarna. - Vi har gått ifrån att visa upp dioderna som ”det nya svarta” till att fråga oss vad vi behöver för ljus och vad vi ska ha det till egentligen. Vår roll är nu att förvandla det förr enkla som nu har blivit svårt till något enkelt igen, avslutar Jonas Annell.