Nu är renoveringen av Kronobageriet klar. Byggnaden, som också innehållit Musikmuseet, ska bli Scenkonstmuseum. En byggnad med anor ifrån 1600-talet ska få ett nytt innehåll.
I juni 2014 påbörjade Statens fastighetsverk (SFV) en renovering och ombyggnad av Kronobageriet, i en av Stockholms äldsta industrier. Lokalerna var slitna och mötte inte dagens krav. I samarbete med Scenkonstmuseet har SFV planerat en ombyggnad som kommer att berika byggnaden och dess nya verksamhet. Scenkonstmuseet slår kommer att öppna för allmänheten hösten 2016. Scenkonstmuseet är ett statligt museum som ingår i Musikverket.
Byggnad med lång historia Kronobageriet, beläget vid Sibyllegatan alldeles nära Dramaten i Stockholm, är en av Sveriges bäst bevarade industribyggnader. De i fasaden så karakteristiska svarta metalluckorna ger fasaden en alldeles speciell karaktär. Byggnaden består av tre byggnadskroppar från två tidsperioder. De södra och norra delarna är från 1600-talets mitt medan mittdelen byggdes på 1720-talet. Byggnaden uppfördes som Kronobageri, vilket betyder att den tillhörde försvaret, men kom med tiden även att fungera som proviantbod, brännvinslager och gymnastiksal. Utöver att baka bröd till flottan levererade man senare också till sjukhus och övriga regementen i Stockholm. Man arbetade i treskift och bakade 30 ton bröd per dygn. Bageriverksamheten upphörde 1958. Då hade verksamheten varit aktiv i över 300 år. Efter nedläggningen stod byggnaden i stort oanvänd fram till 1976 då man påbörjade ombyggnaden för Musikmuseet. Stora förändringar genomfördes då såväl interiört som exteriört. Arkitekt för ombyggnaden var Kjell Abramson.
Flödet viktigt Den viktigaste utmaningen för Statens fastighetsverk under renoveringen har varit att skapa ett bättre flöde för museets besökare. Genom att flytta museets entré till byggnadens mitt har såväl synlighet som logistik förbättrats. Tidigare gick museets besökare in via norra trapphuset och många hade svårt att hitta. Man kom fram till att gården skulle fungera som entrésida även i fortsättningen men genom att flytta entrén till byggnadens mitt vanns en del fördelar. Bättre synlighet, bättre flöde mellan salarna och en bättre entré för samtliga besökare. Även tillgänglighetsaspekter vägde förstås tungt.
1600-tal och 1970-tal i mix Byggnaden, som började byggas i mitten av 1600-talet,har bevarade detaljer detaljer som minner om detta; gångjärnshållare, smidda krokar för bröd, plankdörrar, eldstadsluckor och en mjölstört. Ombyggnaden i slutet av 1970-talet var djärv och modern för sin tid. Arkitekturen vann till och med priser, men det höjdes också kritiska röster som ansåg att man inte tagit tillräcklig hänsyn till det unika kulturarvet. - Man kan tro att byggnaden faktiskt är ännu äldre än 1640. Inför renoveringen har vi haft många diskussioner kring hur vi på bästa sätt ska bevara och lyfta fram byggnadens ursprungliga kvaliteter – det är verkligen en otroligt fin gammal magasinsbyggnad - samtidigt som vi låter den lite råare 1970-talsarkitekturen ta plats, säger Anders Bodin, kulturarvsexpert vid Statens fastighetsverk. 1970-talet märks till exempel genom de rosa väggarna, de stänkmålade konstverken runt hissarna samt de många glasade dörrarna som antingen fått följa med från 70-talet eller nytillverkats i samma stil. I övrigt handlar renoveringen - som förutom den nya entrén är helt interiör - om en förbättring av ytskikt, logistik, inomhusklimat, tillgänglighet och säkerhet. Besökare kommer också få bättre service i form av fler rum för workshops, matsäcksrum för skolklasser, bättre kapprum och fler toaletter.
Scenkonstmuseet gör entré Efter att renoveringen är klar är det en ny tid som nu tar vid för byggnaden. Dags att i de nya lokalerna skapa ett upplevelsecenter för scenkonst.
-Fram till öppnandet nästa höst ska vi skapa ett helt nytt museum för stockholmare och turister - ett upplevelsecenter inom musik, dans och teater med tydliga kopplingar till samtida kultur. Utanför kommer det att vara en skulpturpark också. Det gäller för oss att jobba med huset och framhäva det. Och i ett gammalt hus skapa moderna utställningar. Målen är högt ställda: att bli ett av de ledande museerna inom scenkonsten i Europa. Spektakulära kombinationer av interaktivitet och föremål kommer att möta publiken. Vi ser fram emot att öppna Scenkonstmuseet, säger Daniel Wetterskog, museichef vid Scenkonstmuseet. Troligen ser de kommande besökarna också fram emot den dagen.